Annons:
Etikettleror
Läst 429 ggr
M
2020-10-14, 22:40

Färga stengodslera.

Hej, jag har börjat skulptera och nu försöker jag hitta ett uttryck. Jag vill att mina skulpturer ska vara torra och sakliga, både materialmässigt och formmässigt. Däremot vill jag ha dem i lite starkare färgnyanser. Så kom jag att tänka på Wedgewood, de klassiska föremålen med vita beskriver.
Läste här att man kan blanda in färgkroppar i leran men att man ska ha skyddshandskar på sig när man arbetar med infärgad lera. Det svårt att skulptera med handskar.
Funkar det att knåda in färgkroppar i leran eller ska den torka och sedan slås sönder och malar innan man kan färga in den?
Alltså tre frågor;
Kan man arbeta i färgad lera utan handskar?
Kan man knåda in färgkroppar i en lera och få en jämn färg?
Kan man torka, knacka isär leran och sedan mala den till ett puder som sedan får en färgkropp i vattnet och sedan torkas till att man kan arbeta med den?

• Redigerat 2020-10-15, 13:13 av Ulla
Annons:
ler
2020-10-15, 00:52

Du behöver inte handskar. Att knåda in färgen är nästan omöjligt, torka leran och blanda med vatten och låt stå en dag. Så kan du blanda i bodystains som är betydligt billigare än vanliga glasyr stains. Du behöver inte att mala leran, det är nog med att göra mindre stycken som skall torka helt och lägga i vatten, så rör du den upplösta leran samman med bodystains och torkar det till lagom konsistens.

• Redigerat 2020-10-15, 00:53 av ler
Bosse Cebex Gbg
2020-10-15, 10:46

#1: Bra förlag med body stains..!

Skira pastellfärger är ganska lätt att få fram, särskilt om leran är riktigt vit, så att man slipper "smutseffekter" som dämpar färgens klarhet.
Föroreningar är också att betrakta som pigment…🙂

Om man däremot vill ha starka kulörer, får man se upp en aning, eftersom det då kan krävas mycket stora mängder pigment….och en stor koncentration av pigment kan förändra lerans brännegenskaper. (!) I synnerhet om det gäller högbränt, sintrande gods… Upp till "flintgodsnivå" är det betydligt mer "förlåtande" att tillsätta större pigmentmängder, även om man säkert kan stöta på begränsningar även här….

Att färga in vit lera kan liknas vid att färga in en vit målarfärg……lerans vita färg kommer att "kriga" mot pigmentet, och för att få en stark kulör, kan det därför krävas stora mängder pigment…..just för att leran själv är vit.

Men som sagt, skira pastellkulörer brukar inte vara något problem….

• Redigerat 2020-10-15, 11:40 av Bosse Cebex Gbg
M
2020-10-15, 16:32

Så fantastiskt med era snabba svar. Jag är också på hugget och vill komma framåt i mitt skapande.
Bosse, jo jag har tänkt mig lite pastelliga färger och att det blir klarare nyanser med vit lera, senast hade jag Sibelco K129, den var sköna att arbeta med.
Snälla Ler, hur torkar jag leran? Ska jag hyvla den med osthyvel och lägga den på tidningspapper? Hur torrt ska det vara? Det låter så knasigt att först torka och sedan blöta upp leran med vatten igen. Nåväl, jag testar det rådet.
Jag köper 10-kilos förpackningar med lite chamotte, kan köpa utan chamotte också men det blir stabilare att skulptera med.
Skönt att slippa handskar, det hade inte funkat.

Bosse Cebex Gbg
2020-10-15, 16:50

Ett bra sätt att slamma upp lera:

Skär den först i små bitar / tunna skivor och torka bitarna på ett varmt ställe till de är riktigt torra (= krossbara).

Om leran inte är helt torr, löser den sig sämre i vattnet, och moment "1" nedan blir svårare….

Sedan uppslamningen

1. Banka sönder leran så att grovleken blir som kattgrus"……ungefär….åtminstone inte grövre än lecakulor…

2. Häll "gruset " i en hink, och slå långsamt på vatten, så att vattnet står en liten bit ovanför "gruset".
Rör den sedan inte, dvs låt allt stå helt stilla något dygn eller ett par dagar.

3. Sedan rör du upp alltsammans till en slät slamma, antingen med något slags omrörare, eller med händerna……
I det här läget tillsätter du pigmentet, som nu blandar och sprider sig väl i slamman.

4. Häll upp slamman på ett sugande underlag, t.ex. en gipsplatta, och vänd leran några gånger medan den torkar, och ta hand om den när den nått "lagom" konsistens.

Ett alternativ till torkning på gipsplatta är att hälla slamman i en "påse" av lämpligt tyg, t.ex. lakansväv. Knyt ihop påsen och häng den i taket, och låt den spontantorka i sin egen takt, tills den känns bra……

……………………………….

Den som ev. tycker att detta lät jobbigt bör veta att det är oändligt mycket mer jobbigt att knåda in pigment i lera så att det blir helt utblandat….. 🙂

Om man vill jobba "vetenskapligt" och senare kunna upprepa sina pigmentblandningar, måste man först väga den TORRA leran som skall ingå i blandningen, OCH det aktuella pigmentet, mot varandra, och göra noteringar.

• Redigerat 2020-10-15, 17:17 av Bosse Cebex Gbg
M
2020-10-16, 12:19

TACK!!! TACK för den utförliga beskrivningen, jag ska genast göra/följa din beskrivning. Återkommer när jag kommit fram till ett resultat. So long

Upp till toppen
Annons: